Jeg, Gitte Bergquist, skal i besøgspraktik hos Center for Indsatser til Børn og Unge (CIBU) i Odense.
Center for Indsatser til Børn og Unge varetager dag- og døgnbehandling til familier med udsatte børn og unge, som har behov for særlig støtte.
De henvender sig til børn, unge og familier, som har psykiske, sociale eller adfærdsmæssige vanskeligheder og tilbyder behandling og rådgivning via deres fem behandlingsinstitutioner.
De har med unge til og med 18 år at gøre, både med dagbehandling og døgnbehandling.
Dagbehandlingstilbud:
- Børn og Familiehuset Odense 0-14 år, Lovgrundlaget for Børn og Familiehuset er forankret i Serviceloven § 52 stk. 2, 3 og 6
- Familie og Ungehuset Odense 4-18 år, Lovgrundlaget for Familie og Ungehuset er forankret i Serviceloven § 52 stk. 2, 3 og 6
- Alternativ til Anbringelse (ATA),
Døgnbehandlingstilbud:
- Løkkehus Børnehjem, Lovgrundlaget for Løkkehus er forankret i Servicelovens § 67
- Birkelund Børnehjem, Lovgrundlaget for Birkelund er forankret i Serviceloven § 67, Tvangsmæssige undersøgelser jf. Serviceloven § 51
CIBU’s indsatser er kendetegnet ved at tage udgangspunkt i følgende principper fra den nye B&U politik:
- De bliver sat i værk så tidligt som muligt
- De inddrager barnets, den unges og familiens perspektiver og ressourcer og finder sted så tæt på familiens liv som muligt
- Der er kontinuitet, og så få skift i indsatserne som muligt. Der er fokus på at børnene og de unge skal kunne beholde deres relationer og de fællesskaber, som de har opbygget
- Den er helhedsorienteret, sammenhængende og koordineres i et samarbejde mellem de professionelle, familien og netværket rundt om barnet og den unge
- Målet er som udgangspunkt at ruste barnet og den unge til at kunne fungere i det almene fællesskab på lige vilkår
- Virker jeres indsatser?
- Er I tilfredse med jeres resultater?
- Hvilke handlingsrationale bruger I?
- Hvilke modeller indenfor det sociale arbejde bruger I?
- Er rammerne stramme indenfor jeres område?
- Har I resurserne til at hjælpe på den måde I gerne vil?
- Tonen mellem personale og de unge anbragte.
- deres normering i hverdagen,
- virker personalet stresset,
- hvordan deres dag er bygget op,
- hierarkiet på stedet,
- hvordan deres lokaler er udformet (åbne/lukket rum)
Vores rundvisere var fra Børn og
Familiehuset 0-14 år og Familie og Ungehuset 4-18 år; Jill Opsand og Cathrine
Smith-Kristensen.
Der var følgende dagsorden:
9:00-9:45 – Velkomst og morgenbrød (vi
sørger for morgenbrød).
9:45-10:00 – Præsentation af
forvaltningen i Odense Kommune.
10:00-10:15 – Præsentation af CIBU.
10:15-10:45 – Rundvisning i huset.
10:45-11:15 – Præsentation af Familie og
Ungehuset.
11:15-11:45 – Præsentation af Børn og
Familiehuset.
11:45-12:30 – En mors fortælling –
hendes oplevelse med Børn og Familiehuset.
12:30-13:00 – Frokost (medbragt
hjemmefra).
13:00-14:00 – Spørgsmål og afslutning.
Vi startede med en rundtur i huset,
hvordan afdelingerne er bygget op med fælleskontorer og samtalerum. Kontorerne
til personalet var store, lyse og behagelige. Samtalerummene i den ene sektion
(børn og familiehuset) var små, triste og mørke rum, hvorimod hos familie og
ungehuset, var der lidt mere plads, legetøj til de mindre, køkken, hvor de
brugte tiden med de lidt større børn. Lokalerne bare præg af, at det er en
gammel skole, der er bygget om, så ikke alle rum var lige godt udnyttet, de
havde dog gjort alt hvad de kunne, med materialer og lys, for at få det til at
se hyggeligt og hjemligt ud, og ikke alt for institutionsagtigt.
Deres mål er at arbejde ud fra en samlet
forvaltning hvor drivkraften er helhedssynet på børn og unges trivsel, styrke
deres liv med mere læring, sundhed og deltagelse i fællesskabet.
Der var en mor, der fortalte om hendes
møde med systemet, og først efter hun blev tilknyttet familiehuset, føler hun,
at der er kommet lidt ro på hendes situation.
Begge praktikanter fortalte yderligere,
at der er mange positive tilbagemeldinger omkring hjælpen, og de har mange
unge, der stadig kommer og nyder ”frirummet” selvom de officielt ikke er
tilknyttet mere, så vi kan konkludere, at deres indsatser virker.
De arbejder ud fra helhedssynsmodellen,
og arbejder tæt sammen i hele forvaltningen, for at få det bedste resultat, og
komme tættest på de familier som har brug for hjælp.
De har ingen unge på stedet, men de
kommer løbende – den dag vi var der, var huset meget tomt, og de fleste
familiebehandlere var ude af huset, hvor meget af deres arbejde foregår. Der er
meget kontakt med brugerne, og praktikanterne fortalte, at de savnede noget
administrativt, bare for at prøve det, men der er meget fokus på
borgerkontakten, og mindre på det administrative.
De har mange sager, og nogen behandlere
er mere presset end andre, men da der er 3 afdelinger samlet under samme tag,
har de mange resurser at trække på.
Et meget spændende besøg, som sagtens kunne have varet et par
timer mere. Der var mange områder, jeg gerne ville have været ind på, men da
familiehuset rummer så meget, var der selvfølgelig ikke tid til det hele, og de
tog de områder, de havde været mest indenfor.
godt indlæg :) det eneste jeg umiddelbart synes mangler, er noget statistik,
SvarSlettakker... havde svært ved at finde noget, der passede... derfor ;-) men leder videre..
SvarSlettakker... havde svært ved at finde noget, der passede... derfor ;-) men leder videre..
SvarSlettakker... havde svært ved at finde noget, der passede... derfor ;-) men leder videre..
SvarSlet